Uit liefde voor de mensheid stal de mythische Prometheus het vuur van de goden en bracht het naar de mens. Choreografen Remi Wörtmeyer, Wubkje Kuindersma en Ernst Meisner maken voor The Prometheus Project ieder een solo rondom verschillende aspecten van deze mythe, op pianomuziek van Ludwig Van Beethoven.
Ter gelegenheid van de 250ste geboortedag van Beethoven zouden de drie choreografen oorspronkelijk de krachten bundelen voor het Beethoven-ballet Die Geschöpfe der Prometheus. Nu de spelregels in de podiumkunsten veranderd zijn, is ook het programma aangepast. De choreografen maken ieder een solo rondom de mythe van Prometheus, op verschillende delen van Beethovens 32 variaties in c-mineur voor piano.
Remi Wörtmeyer: Prometheus’s Vlam
In zijn solo voor danseres Erica Horwood concentreert Remi Wörtmeyer zich op het vuur. Hij licht twee kanten van het element uit: enerzijds warmte en menselijke geborgenheid, anderzijds een vernietigende kracht. Voor dit proces laat hij zich inspireren door Mary Shelley’s roman Frankenstein, dat gebaseerd is op de mythe van Prometheus.
Wubkje Kuindersma: Prometheus
Voor haar solo laat de Nederlandse choreografe Wubkje Kuindersma zich inspireren door het innerlijke vuur dat wij als mensen in ons dragen. De solo wordt gedanst door Timothy van Poucke.
Ernst Meisner: Adelaar
Prometheus wordt door de goden zwaar gestraft voor het stelen van het vuur. Vastgeketend aan een rots wordt hij dagelijks bezocht door een adelaar, die zijn lever opeet. ‘s Nachts groeit zijn lever opnieuw aan, waarna het proces zich herhaalt. In zijn solo voor Sem Sjouke vertrekt Ernst Meisner vanuit het gegeven van deze adelaar.