Na de uiterst succesvolle en met goud bekroonde cd-opname met pianist Kees Wieringa voelde pianist Polo de Haas de intense behoefte om Canto Ostinato (1976-1979) van Simeon ten Holt ook solo te gaan uitvoeren. Hij besteedde veel tijd aan de voorbereidingen om zich het stuk helemaal opnieuw eigen te maken en een vorm te vinden voor een solo uitvoering die de compositie in alle opzichten recht zou doen.
De Haas speelt Canto solo uit het hoofd en uit het hart. Van zijn uitvoering zijn een CD en een LP verschenen bij Timeless Records en op 28 oktober 2017 maakten Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth van Moskito Film een registratie in het Concertgebouw van Amsterdam. Canto Ostinato is de compositie van Simeon ten Holt (1923 -2012) waarmee hij afscheid nam van de aan zijn schrijftafel gecomponeerde seriële muziek.
Hij keerde terug naar het klavier en de muziek ontstond via zijn handen op de toetsen. Canto Ostinato bestaat uit een geheel van ritmische patronen die de uitvoerder of uitvoerders kunnen herhalen waarbij ze variëren in dynamiek en frasering. De spelers kunnen bepaalde stemmen naar voren halen en accentueren. De brugdelen mogen niet onbeperkt herhaald worden. Canto wordt wel vergeleken met een rivier die alsmaar doorstroomt zonder dat de luisteraar weet waar deze rivier vandaan komt of naar toe stroomt. Er zijn onderstromen die soms zichtbaar worden of verdwijnen en als de muziek stopt lijkt deze door te klinken in het hoofd van de toehoorders.